بسم رب المهدی عج

باسلام وآرزوی قبولی طاعات وعبادات

یادتون نره که یکی ازاعمال موقع افطار دعای عهد امام زمان(ارواحنافداه) می باشد.

انشاالله سرسفره افطاریادی ازآقاجانمون بکنیم وهمه باهم بخوانیم:

«اللهم رب النورالعظیم ورب الکرسی الرفیع و...»

امیدوارم ماه رمضانمونی مهدوی داشته باشیم.

 

التماس دعای فرج

 

پیامک مهدوی

بسم رب المهدی عج

 

خیره به آسمان شده امشب نگاه من

ماه خدادمیده کجامانده ماه من

التماس دعای فرج

امام زمان(ارواحنافداه)درکلام امیرالمومنین(علیه السلام)

حضرت امیرالمومنین(علیه السلام)درباره غربت امام زمان (ارواحنافداه)می فرماید:

«صاحب هذا الامر‌٬ الشرید٬ الطرید ٬الفرید٬ الوحید »

صاحب این امر آن کسی است که رانده شده٬طردشده٬یگانه وتنهاست .

(بحارالانوار:۵۱/۱۲۰)

التماس دعای فرج

شعرامام زمان(ارواحنافداه)

 

به خاطرتو

تمام مردم اگر چشمشان به ظاهر توست

نگاه من به دل پاک و جان طاهر توست

فقط نه من به هوای تو اشک می ریزم

که هر چه رود درین سرزمین مسافر توست

همان بس است که با سجده دانه برچیند

کسی که چشم تو را دیده است و کافر توست

به وصف هیچکسی جز تو دم نخواهم زد

خوشا کسی که اگر شاعر است شاعر توست

که گفته است که من شمع محفل غزلم؟!

به آب و آتش اگر میزنم به خاطر توست

  

(فاضل نظری)

 التماس دعای فرج

امام زمان (عج)و سيد بن طاووس

 امام زمان (عج)و سيد بن طاووس

 سيد بن طاووس از علماي بزرگ شيعه و داراي آثار گران قدري در موضوع دعا و علوم اسلامي است و از جمله ويژگي هاي شخصيت علمي و معنوي ايشان، ارتباط و توجه فراوان شان به مولاي خود، امام عصر(عج)است.
نگاهي کوتاه به زندگي سيد بن طاووس
ابوالقاسم، علي بن موسي بن جعفر بن طاووس، معروف به «سيد بن طاووس»قبل از ظهر روز پنج شنبه، نيمه ماه محرم الحرام سال 580قمري، در شهر حله متولد شد.
از القاب وي، «رضي الدين»است و چون يکي از اجدادش، جناب محمد بن اسحاق بسيار زيبا و نيکو صورت بوده است، به «طاووس»و فرزندانش به «ابن طاووس» معروف شدند. ايشان نيز همانند بسياري از علماي بنام، در خانواده اي عالم رشد کردند. جد بزرگوار ايشان، حضرت امام حسن مجتبي(ع)است که با سيزده واسطه به آن امام همام مي رسند. از طرف مادر نيز نسب ايشان به حضرت امام حسين(ع)مي رسد. از اين رو، ايشان را «سيد ذي الحسنين»ناميده اند.
ايشان در شهر حله که از شهرهاي بزرگ جهان تشيع بوده است، زندگي مي کردند که در آن زمان از مهم ترين حوزه ها و مراکز علمي و فقهي و ادبي جهان تشيع به شمار مي رفت و علما و فقهاي بسياري از اين شهر برخاسته اند.
سيد بن طاووس، در سال 645 قمري، به نجف اشرف هجرت کرد و در سال 649 به کربلاي معلي نقل مکان کرد، سپس در سال 652 قمري عزم سکونت در سامرا کرد که در مسير سفر، به بغداد رفت و در همان جا مستقر شد . در زماني که هولاکوخان بغداد را تصرف کرد، به سيد امان داد و اين شد که ايشان فرصت را غنيمت شمرد و به زادگاه خود، شهر حله بازگشت
در کمالات سيد بن طاووس آمده است که امام عصر(عج)در نامه هاي خود، ايشان را فرزند خود معرفي مي کرد و عزت و احترام خاصي براي ايشان قايل بود و هم چنين گفته اند که وي «اسم اعظم» را مي دانست و مستجاب الدعوه بوده است.
اين عالم بزرگوار در روز دوشنبه پنجم ذي القعده سال 664 قمري درگذشت . وي شاگردان بسياري را تربيت کرده بود که از جمله آنان، مي توان به علامه حلي و نيز پدر بزرگوار علامه حلي اشاره کرد. از آثار ارزنده اي که از اين عالم بزرگوار در علوم و فنون مختلف اسلامي به جا مانده مي توان به کتاب هاي الاجازات، کتاب المزار، مهج الدعوات، فلاح السائل و اقبال الاعمال اشاره کرد.
تشرفات سيد بن طاووس
از سيد بن طاووس نقل است که سحرگاهي، در سرداب مطهر، از حضرت صاحب الامر(عج)اين مناجات را شنيدم که مي فرمود:«خدايا شيعيان ما را از شعاع نور ما وطينت ما خلق کرده اي. آن ها گناهان زيادي به اتکا بر محبت و ولايت ما کرده اند. اگر گناهان آن ها گناهاني است که در ارتباط با توست، از آن ها در گذر، که ما را راضي کرده اي و آن چه از گناهان آن ها در ارتباط با خودشان و مردم است، خودت بين آن ها را اصلاح کن و از خمسي که به حق ماست، به آن ها بده تا راضي شوند و آن ها را از آتش جهنم نجات بده و آن ها را با دشمنان ما در سخط خود جمع نفرما».[ر ک: علامه مجلسي، انيس العابدين؛ علامه نوري، نجم الثاقب]
 
التماس دعای فرج

شعرامام زمان(ارواحنافداه)

در خلوتم که حرف مرا گوش می کنی
 هر زشتی ام که هست فراموش می کنی

شرمنده می شوم ز رویت هزار بار
 وقتی که تو نگاه خطا پوش می کنی

هرگاه درد و دوری و غربت شود شروع  
ما را برای خویش غزل نوش می کنی

چون سوزم از شرار ستمهای روزگار  
این شعله را به خنده تو خاموش می کنی

شرط ملازم است که پا جای پا نهد  
خود را تو با غلام چه هم دوش می کنی

از دیگران حساب مرا کرده ای جدا  
از بس مرا عنایت آغوش می کنی

در بین مردمی و نمی بینمت چرا
  ما را به خویش خوانده و مدهوش می کنی

چون می شوم به میکده غرق معارفت  
مستم کنی و خالی ام از هوش می کنی

از دکترین مهدویت فارغم که تو  
تشدید بر ارادت خودجوش می کنی

جام می و سبوی شهادت به دست توست  
آخر مرا خریده و می نوش می کنی

در انتظار آمدنت ایستاده ایم  
ما را برای جبهه کفن پوش می کنی

از کربلا صدای تو را بشنویم زود  
ای خوش دمی که نغمه چاووش می کنی

التماس دعای فرج

حضرت مهدی روحی فداه درکلام امام رضا علیه السلام

دعبل خزایی، شاعر معروف اهل‏بيت، روزي در حضور امام رضا(ع)، قصيده معروفي را که در حق خاندان پيامبر اكرم(ص) سروده بود، براي آن حضرت خواند. آن گاه كه به توصيف مهدي(عج) رسيد و در بيت زيبا در معرفي ويژگي‏هاي آن حضرت قرائت كرد، امام رضا با شنيدن اين دوبيت به شدت تحت تأثير قرار گرفته، گريه كردند و فرمودند: "اي دعبل، روح القدس اين دو بيت را بر زبان تو جاري ساخته است. آيا مي‏داني آن امام كيست؟ دعبل گفت: از سخنان شما شنيده‏ام كه وي امامي است كه پس از قيام، زمين را از تباهي‏ها پاك مي‏سازد. امام رضا(ع) در معرفي امام(عج) به دعبل فرمودند: "اي دعبل، امام بعد از من پسرم محمد و بعد از محمد پسرش علي است و بعد از علي، پسر او حسن و بعد از حسن، پسرش حجت است كه او قائم ما اهل بيت است. مردم با تقوا در دوران غيبت او در انتظارش به سر مي‏برند. چون قيام كند از او فرمان مي‏برند. اگر از عمر دنيا جز يك روز باقي نمانده باشد، خداوند آن روز را به قدري طولاني خواهد ساخت تا او ظهور كرده زمين را بعد از آن كه پر از تباهي شده است از عدل و داد مملو سازد."

التماس دعای فرج

شعرامام زمان(ارواحنافداه)

تقصير ماست غيبت طولاني شما

 بغض گلو گرفته ی پنهاني شما

 

 بر شوره زار معصيتم گريه مي كني

 جانم فداي ديده ي باراني شما

 

 پرونده ام براي شما دردسر شده

 وضع بدم،دليل پريشاني شما

 

 اي واي من! كه قلب شما را شكسته ام

 آقا چه شد تبسم رحماني شما؟!

 

 اي يوسف مدينه مرا هم حلال كن

 « عفو و گذشت» سنت كنعاني شما

 

 آيا حقيقت است كه اصلا شبيه نيست؟!

 رفتار ما به رسم مسلماني شما

 

 ايران ما اگر چه بسي شاه ديده است!

 چشم اميد بسته به سلطاني شما

 

 صدها هزار نوح و سليمان نشسته اند

 در انتظار منسب درباني شما

 

 عشاق شهر يكسره تعريف مي كنند

 از لحن و صوت مكي قرآني شما

 

 نشنيده ياد روضه ي گودال كرده ام

 دل مي برد تلاوت روحاني شما

 

 اين اشك روضه حال مرا خوب كرده است

 رد خور نداشت، نسخه ي درماني شما

 

 « يا فارس الحجاز» برايم دعا كنيد

 درمانده است شاعر ايراني شما

 وحیدقاسمی

التماس دعای فرج

شعرامام زمان(ارواحنافداه)

موسايِ مايي و عصاي ديگراني
يعني شما آقاي از ما بهتراني

از تو فقط چوپاني ات را درك كرديم
پس حقّمان است اينكه ما را مي چراني

با جلوه هاي روشن اطراف طورت
ابليس مي گيري ، ملك مي پروراني

آدم تـو ، ابراهيم تـو ، عيسي تـو ...تـو ...تـو
تـو يك نفر هستي ولي پيغمبراني

دور از من و اين گلّه هاي گوچ كرده
اين جمعه هم ، پيش خدا خوش بگذراني

علی اکبرلطیفیان

التماس دعای فرج

راهکارهای برقراری ارتباط عاطفی ومعرفتی فرزندان باامام زمان(ارواحنا فداه)

براي برقراري ارتباط عاطفي و معرفتي فرزندان با امام زمان (سلام الله علیه) راهكارهاي گوناگوني براي آماده‌سازي محيطي سرشار از ياد آن حضرت پيشنهاد مي‌گردد تا متناسب با ظرفيت‌هاي معنوي و علاقمندي افراد، به كار گرفته شود.

راهکارهای پیشنهادی:

1. نصب تابلوهايي از سخنان معصومين (علیهم السلام) و به‌ويژه امام عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)؛

2. خواندن اشعار و يا نصب تابلوهايي كه حاوي اشعاري در مدح امام زمان (علیه السلام) است؛

3. نصب تابلوهاي طراحي‌شده با موضوع مهدويّت؛

4. استفاده از ساعت ديواري كه در آن به نحوي از امام زمان (علیه السلام) ياد شده است؛

5. استفاده از زنگ‌هايي كه آهنگ آن «يا مهدي» و «يا علي» مي‌باشد؛

6. نصب صندوق صدقات در خانه و صدقه دادن روزانه براي سلامتي امام زمان (سلام الله علیه)؛

7. تهية يك كتابخانة خانگي از كتاب‌هايي كه درباره امام زمان (ارواحنافداه) و معارف مهدوي نوشته شده و همت گماشتن به مطالعه و تشويق فرزندان به مطالعه در موضوع زندگي حضرت؛

8. اهداي تقويم‌ها و سررسيدهاي مذهبي و امام زماني به نوجوانان؛

9. اهداي جاكليدي‌هايي كه نام مبارك حضرت ولي‌عصر (علیه السلام) بر آنها نقش بسته است؛

10. استفاده از سي‌دي و كاست‌هايي كه داراي اشعار مداحي دربارة امام زمان (علیه السلام) است؛

11. استفاده از نورپردازي مناسب در خانه با رنگ‌هاي سبز يا آبي و ايجاد فضايي معنوي و عبادي؛

12. برگزاري جشن‌هاي خانگي و چراغاني، اگرچه مختصر، در مناسبت‌هاي مهدوي مانند نيمة شعبان، سالروز به امامت رسيدن آن حضرت و...؛

13. شروع غذا با نام خدا و ياد امام زمان (علیه السلام) و دعاي فرج؛

14. تهيه هديه براي همسر و عيدي دادن به فرزندان در ولادت ائمه: و مناسبت‌هاي مذهبي و به‌ويژه روز پانزدهم شعبان؛

15. آموزش و عادت دادن فرزندان به اين‌كه در هر كار خيري رضايت امام زمان (علیه السلام) را در نظر بگيرند؛

16. حفظ و تلاوت دعاهاي مربوط به آن حضرت و تشويق فرزندان به حفظ و تلاوت آنها؛ دعاهايي چون دعاي فرج، دعاي عهد و...؛

17. اقامة نماز اول وقت و تشويق فرزندان به آن به عنوان اقتدا به امام زمان (علیه السلام)؛

18. هديه دادن عطر، لباس، سكه و... به كودكان به نام مبارك امام زمان (علیه السلام)؛

19. ياد كردن از امام زمان (علیه السلام) و مأنوس بودن با آن حضرت در روزهاي جمعه؛

20. پاسخ به سؤالات و طرح مباحث امامت و مهدويت در محيط خانواده.

 -------------



منبع :کتاب خانواده و تربیت مهدوی

التماس دعای فرج

چهل حدیث ازامام زمان(ارواحنافداه)


امام زمان، حضرت مهدی (ارواحنافداه) می فرمایند:

1. أَنَا خَاتِمُ الْأَوْصِیَاءِ وَ بِی یَدْفَعُ اللَّهُ الْبَلَاءَ عَنْ أَهْلِی وَ شِیعَتِی.

من آخرين جانشين پيامبر هستم، و به وسيله من است كه خداوند بلا را از خاندان و شيعيانم دور مي­سازد.

بحارالأنوار، ج 52، ص 30

2.  اَللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفيقَ الطّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِيَةِ وَ صِدْقَ النِّيَّةِ وَ عِرْفانَ الْحُرْمَةِ.

بارالها! توفيق بندگي و دوري از گناه؛ و نيّت پاك، و شناخت حرام را به ما عطا فرما.

مصباح كفعمي، ص 281

3. لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنا وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ عَلَى اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الُْیمْنُ بِلِقائِنا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا.

اگر شیعیان ما كه خداوند آن­ها را به طاعت و بندگى خویش موفّق بدارد، در وفاى به عهد و پیمان الهى اتّحاد و اتّفاق مى­داشتند و عهد و پیمان را محترم مى­شمردند، سعادت دیدار ما به تأخیر نمى­افتاد و زودتر به سعادت دیدار ما نائل مى­شدند.

إحتجاج طبرسي، ج 2، ص 499

4. أَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَهُ فَارْجِعوُا فیها إِلى رُواهِ حَدیثِنا، فَإِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْكُمْ وَأَنَا حُجَّهُ اللّهِ عَلَیْهِمْ.

امّا در رویدادها و حوادث زمانه، به راویان حدیث ما رجوع كنید. ایشان، حجّت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم.

كمال الدین، ج2، ص484، ح10، و كشف الغمه، ج3، ص338

5. إِنَّ اللّهَ تَعالى هُوَ الَّذی خَلَقَ الاَْجْسامَ وَ قَسَّمَ الاَْرْزاقَ، لاَِنَّهُ لَیْسَ بِجِسْم وَلا حالٌّ فی جِسْم، لَیْسَ كَمِثْلِهِ شیءٌ وَ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ، وَأَمَّا الاَْئِمَّهُ (علیهم السلام) فَإِنَّهُمْ یَسْأَلوُنَ اللّهَ تَعالى فَیَخْلُقُ، وَ یَسْأَلوُنَهُ فَیَرْزِقُ، إِیجاباً لِمَسْأَلَتِهِمْ وَ إِعْظاماً لِحَقِّهِمْ.

تنها خداوند متعال است كه اجسام را خلق و روزى­ها را تقسیم كرده است؛ زیرا او جسم یا حلول كننده در جسم نیست. چیزى همانند او نیست. او شنوا و داناست؛ امّا ائمّه (علیهم السلام) چیزى را از خدا مى­خواهند و خدا نیز براى آنان خلق مى­كند. از خدا مى­خواهند، خدا هم روزى مى­دهد. خدا چنین مى­كند، چون بر خود حتم كرده كه خواسته آنان را اجابت و منزلت و شأن آن ها را عظیم گرداند.

الغیبه شیخ طوسى، ص 294، ح 248

6. إِذا اسْتَغْفَرْتَ اللّهَ فَاللّهُ یَغْفِرُ لَكَ.

اگر از خداوند، طلب مغفرت كنى، خداوند نیز تو را خواهد آمرزید.

كافى، ج1، ص521، ح13؛ و كمال الدین، ج2، ص490، ح13

7. إِنَّ اللّهَ تَعالى لَمْ یَخْلُقِ الْخَلْقَ عَبَثًا وَ لا أَهْمَلَهُمْ سُدًى.

همانا خداي­تعالي مردم را بيهوده نيافريده و بدون تكليف و جزا رهايشان نكرده است.

الغيبه شيخ طوسي، ص 174

8.  مَنْ كانَ فی حاجَهِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ كانَ اللّهُ فی حاجَتِهِ.

هر كس در اجراي اوامر خداوند كوشا باشد ، خدا نيز وي را در دستيابي به حاجتش ياري مي كند .

بحارالأنوار، ج 51، ص 331

9. سَجْدَةُ الشُّكْرِ مِنْ أَلْزَمِ السُّنَنِ وَأَوْجَبِها.

سجده شكر، از لازم ترین و واجب ترین مستحبات الهى است.

احتجاج، ج2، ص308، و وسائل الشیعه، ج6، ص490، ح8514

10. لا تَتَكَلَّفُوا عِلْمَ ما قَدْ كُفیتُمْ.

خود را براى دانستن آن چه از شما نخواسته اند به مشقت نیندازید.

كمال الدین، ج2، ص485، ح10

11. أَعُوذُ بِاللّهِ مِنَ الْعَمي بَعْدَ الْجَلاءِ وَ مِنَ الضَّلالَهِ بَعْدَ الْهُدي وَ مِنْ مُوبِقاتِ الاَْعْمالِ وَ مُرْدِياتِ الْفِتَنِ.

پناه به خدا مي برم از نابينايي بعد از روشن بيني ، و گمراهي بعد از هدايت ، و از اعمال ناشايسته و فتنه هاي نابود كننده .

بحارالأنوار، ج 53، ص 190

12. لَیْسَ بَیْنَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ و َبَیْنَ أَحَد قِرابَهٌ، وَ مَنْ أَنْكَرَنی فَلَیْسَ مِنّی، وَ سَبیلُهُ سَبیلُ ابْنِ نُوح.

بین خداوند عزّوجلّ و هیچ­كس قرابت و خویشاوندى نیست، هر كه مرا انكار كند از من نیست، و راهِ او راه فرزند نوح است.

كمال الدین، ص484، ح3، و كشف الغمه، ج3، ص339

13. إِنّی لاََمانٌ لاَِهْلِ الاَْرْضِ كَما أَنَّ النُّجُومَ أَمانٌ لاَِهْلِ السَّماءِ.

 همانا من، امان و مایه ایمنى براى اهل زمینم؛ همان­گونه كه ستاره­ها، سبب ایمنى اهل آسمان­اند.

كمال الدین، ج2، ص485، ح10، و كشف الغمه، ج3، ص340

14. وَ فی إِبْنَه رَسُولِ اللّهِ(صلى الله علیه وآله و سلم) لی أُسْوَه حَسَنَه.

دختر رسول خدا (صلى الله علیه وآله) فاطمه زهرا (علیها السّلام) براى من، اسوه و الگویى نیكو است. 

الغیبه شیخ طوسى، ص286، ح245 و احتجاج طبرسی، ج2، ص279

15. فَلْيَعْمَلْ کُلُّ امْرِء مِنْکُمْ بِما يُقَرَّبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنا، وَلْيَتَجَنَّبْ ما يُدْنيهِ مِنْ کَراهِيَّتِنا وَ سَخَطِنا، فَإِنَّ امْرَأً يَبْغَتُهُ فُجْأَةً حينَ لا تَنْفَعُهُ تَوْبَةٌ، وَ لا يُنْجيهِ مِنْ عِقابِنا نَدَمٌ عَلي حَوْبَة.

هر يک از شما بايد به آنچه که او را به دوستي و محبّت ما نزديک مي­سازد، عمل کند و از آن­چه که مورد پسند و خوشايند ما نبوده و خشم ما در آن است، دوري گزيند، زيرا خداوند به طور ناگهاني انسان را مي­گيرد، در وقتي که توبه برايش سودي ندارد و پشيماني او را از کيفر ما به خاطر گناهش نجات نمي­دهد.

إحتجاج طبرسي، ج 2، ص 324

16. إِنّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِكُمْ، وَلا ناسینَ لِذَكْرِكُمْ، وَلَوْلا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ الَّلأْواءُ وَاصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ.

ما در رسیدگى و سرپرستى شما كوتاهى و اهمال نكرده و یاد شما را از خاطر نبرده­ایم، كه اگر جز این بود، دشوارى­ها و مصیبت­ها بر شما فرود مى­آمد و دشمنان، شما را ریشه كن مى­نمودند.

احتجاج طبرسی، ج2، ص323، و الخرائج و الحرائج، ج2، ص903

17. إِنّا يُحيطُ عِلْمُنا بِأَنْبائِكُمْ، وَ لا يَعْزُبُ عَنّا شَىْءٌ مِنْ أَخْبارِكُمْ.

علم و دانش ما به خبرهاي شما احاطه دارد و چيزي از اخبار شما بر ما پوشيده نمي­ماند .

بحارالأنوار، ج 53، ص 175

18. وَ الْعاقِبَهُ بِجَمیلِ صُنْعِ اللّهِ سُبْحانَهُ تَكُونُ حَمیدَهً لَهُمْ مَا اجْتَنَبُوا الْمَنْهِیَّ عَنْهُ مِنَ الذُّنُوبِ.

شيعيان ما هنگامي به فرجام نيك و زيباي خداوند مي­رسند كه از گناهاني كه نهي شده­اند، احتراز نمايند.

بحارالأنوار، ج 53، ص 177

19. أَكْثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ، فإِنَّ ذلِكَ فَرَجُكُمْ.

براى تعجيل فَرَج زياد دعا كنيد، زيرا همين دعا كردن، فَرَج و گشايش شماست.

كمال الدین، ج2، ص485، ح4، و إعلام الورى، ج2، ص272

20. أَنَّهُ مَنِ اتَّقى رَبَّهُ مِنْ إِخْوانِكَ فِی الدّینِ وَأَخْرَجَ مِمّا عَلَیْهِ إِلى مُسْتَحِقّیهِ، كانَ آمِناً مِنَ الْفِتْنَهِ الْمُبْطِلَهِ، وَ مِحَنِهَا الْمُظْلِمَهِ الْمُظِلَّهِ وَ مَنْ بَخِلَ مِنْهُمْ بِما أَعارَهُ اللّهُ مِنْ نِعْمَتِهِ عَلى مَنْ أَمَرَهُ بِصِلَتِهِ، فَإِنَّهُ یَكُونُ خاسِراً بِذلِكَ لاُِولاهُ وَآخِرَتِهِ.

همانا، كسى كه در حقوق برادران دینى تو، حریم الهى را نگه دارد و حقوق مالى­اى را كه بر گردن دارد، به مستحقّش برساند، از فتنه­اى كه انسان را به راه باطل مى­كشاند، و از محنت­هاى تاریكى كه سایه بر آن افكنده، ایمن خواهد بود، و كسى كه بخل ورزد و از نعمت­هایى كه خداوند، به عاریت، در اختیار او گذاشته است، به مستحقّش ندهد، در دنیا و آخرت زیان­كار خواهد بود.

احتجاج، ج2، ص325، و بحارالأنوار، ج53، ص177، ح8

21. مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْغَداهَ إِلى أَنْ تَنْقَضیِ الْنُجُومْ.

ملعون و نفرین شده است كسى كه نماز صبح را عمداً تأخیر بیندازد، تا موقعى كه ستارگان ناپدید شوند.

الغیبه، شیخ طوسى، ص271، ح، و وسائل الشیعه، ج4، ص201، ح4919

22. أمّا أَمْوالُكُمْ فَلا نَقْبَلُها إِلاّ لِتَطَهَّرُوا، فَمَنْ شاءَ فَلْیَصِلْ وَمَنْ شاءَ فَلْیَقْطَعْ، فَما آتانی اللّهُ خَیْرٌ مِمّا آتاكُمْ.

امّا اموال شما، پس آن­ها را نمى پذیریم، مگر به خاطر این كه پاك شوید. پس هر كه مى­خواهد، بپردازد، و هر كه نمى­خواهد، نپردازد. آن چه خدا به ما عطا كرده، از آن چه به شما عطا نموده بهتر است.

كمال الدین، ج2، ص484، ح4، و الغیبه، شیخ طوسى، ص290، ح247

23. أَمّا وَجْهُ الاِْنْتِفاعِ بی فی غَیْبَتی فَكَالاِْنْتِفاعِ بِالشَّمْسِ إِذا غَیَّبَتْها عَنِ الاَْبْصارِ السَّحابُ.

امّا چگونگى استفاده از من در غیبتم، همانند استفاده از خورشید است هنگامى كه ابرها آن را از دیدگان پنهان نگاه دارد.

كمال الدین، ج2، ص485، ح10، و كشف الغمه، ج3، ص340

24. لَوْلا إِسْتِغْفارُ بَعْضِكُمْ لِبَعْض لَهَلَكَ مَنْ عَلَیْها.

اگر طلب مغفرت و آمرزش برخى از شما براى یكدیگر نبود، تمام اهل زمین هلاك مى­گشتند.

دلائل الامامه، ص297

25. مَا أُرْغِمَ أَنْفُ الشَّيْطانِ بِشَيْء مِثْلِ الصَّلوةِ، فَصَلِّها وَ أَرْغِمْ أَنْفَ الشَّيْطانِ.

هیچ چیز مثل نماز بینی شیطان را به خاک نمی مالد و او را خوار نمی کند، پس نماز بخوان و بینی شیطان را به خاک بمال.

بحار الانوار، ج 53، ص 182

26. إن اُستَرْشِدْتَ أُرْشِدتَ، وَ إنْ طَلبتَ وجدتَ.

اگر خواستار رشد و کمال معنوی باشی هدایت می­شوی، و اگر طلب کنی می­یابی.

بحارالأنوار، ج 51، ص 339

27. إلي الله أَرْغَبُ فِي الْكِفَايَةِ وَ جَمِيلِ الصُّنْعِ وَ الْوَلَايَةِ.

كفايت در كارها و عنايت و سرپرستي در همه امور را تنها از خداي­تعالي خواهانم.

بحارالأنوار، ج 25، ص 183

28. قَدْ آذانا جُهَلاءُ الشّيعَةِ وَ حُمَقاؤُهُمْ، وَ مَنْ دينُهُ جَناحُ الْبَعُوضَةِ أَرْجَحُ مِنْهُ.

نادانان و كم‌خردان شيعه و كسانى كه بال پشه از ديندارى آنان محكم­تر است، ما را آزردند.

احتجاج طبرسى, ج 1, ص 474، و بحارالأنوار، ج 51، ص 4

29. أنا صاحِبُ الحقِّ... عَلامَةُ ظُهورُ أمرِي كَثرَةُ الهَرَجِ والمَرجِ والفِتَن.

من صاحب حقّم... علامت ظهورم زياد شدن آشوب­ها و فتنه­هاست.

بحارالأنوار، ج 51، ص 320

30. أَلْعِلْمُ عِلْمُنا وَ لا شَيْءَ عَلَيْکُمْ مِنْ کُفْرِ مَنْ کَفَرَ.

دانش، دانش ماست و از كفر كافر، گزندي بر شما نيست .

بحارالأنوار، ج 53، ص 151

31. زَعَمَتِ الظَّلَمَةُ أَنَّ حُجَّةَ اللّهِ داحِضَةٌ وَ لَوْ أُذِنَ لَنا فِي الْکَلامِ لَزالَ الشَّکُّ.

ستمكاران پنداشتند كه حجت خدا نابود شدني است ، در حالي كه اگر به ما اجازه سخن گفتن داده مي شد ، شك و ترديد از ميان برداشته مي شد .

بحارالأنوار، ج 51، ص 4

32. فَمَنْ ظَلَمَنَا كَانَ فِي جُمْلَةِ الظَّالِمِينَ لَنَا وَ كَانَتْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ لِقَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ «أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَي الظَّالِمِين».

كسي كه نسبت به ما ظلم ورزد، از جمله ستمكاراني است كه مشمول لعنت خدا است، چرا كه خدا فرموده است: آگاه باشيد كه لعنت خدا بر ستمكاران است.

بحارالأنوار، ج 53، ص 182

33. أنَا وَ جَمِيعُ آبَائِي... عَبِيدُ الله عَزَّوَجَلَّ.

من و تمامي پدرانم... بندگان خداوند عزّوجلّ هستيم.

بحارالأنوار، ج 25، ص 267

34. إِذا أَذِنَ اللّهُ لَنا فِى الْقَوْلِ ظَهَرَ الْحَقُّ وَ اضْمَحَلَّ الْباطِلُ، وَ انْحَسَرَ عَنْكُمْ.

هر گاه خداوند به ما اجازه دهد كه سخن بگوييم، حقّ ظاهر خواهد شد و باطل سست و ضعيف شده و از ميان شما خواهد رفت.

بحارالأنوار، ج 25، ص 183

35. فَاتَّقُوا اللّهَ، وَ سَلِّمُوا لَنا، وَ رُدُّو الاَْمْرَ إِلَيْنا، فَعَلَيْنَا الاِْصْدارُ، كَما كانَ مِنَّا الاِْيرادُ، وَ لا تَحاوَلُوا كَشْفَ ما غُطِّىَ عَنْكُمْ، وَ اجْعَلُوا قَصْدَكُمْ إِلَيْنا بِالْمَوَدَّةِ عَلَى السُّنَّةِ الْواضِحَةِ.

از خدا بترسيد و تسليم ما شويد و كارها را به ما واگذاريد، برماست كه شما را از سرچشمه سيراب برگردانيم، چنان­كه بردن شما به سرچشمه از ما بود، در پي كشف آن­چه از شما پوشيده شده نرويد و مقصد خود را با دوستي ما بر اساس راهي كه روشن است به طرف ما قرار دهيد.

بحارالأنوار، ج 53، ص 179

36. فَلا ظُهُورَ إِلاّ بَعْدَ إِذْنِ اللّهِ تَعالى ذِكْرُهُ وَ ذلِكَ بَعْدَ طُولِ الاَْمَدِ وَ قَسْوَةِ الْقُلُوبِ وَ امْتِلاءِ الاَْرْضِ جَوْرًا.

ظهوري نيست مگر به اجازه خداوند متعال، و آن هم پس از زمان طولاني و قساوت دل­ها و فراگير شدن زمين از جور و ستم.

إحتجاج طبرسي، ج 2، ص 478

37. أَنَا بَقِيَّةٌ مِنْ آدَمَ وَ ذَخيرَةٌ مِنْ نُوح وَ مُصْطَفي مِنْ إِبْراهيمَ وَ صَفْوَة مِنْ مُحَمَّد(صَلَّي اللّهُ عَلَيْهِمْ أَجْمَعينَ).

من باقيمانده از آدم، و ذخيره نوح، و برگزيده از ابراهيم، و خلاصه محمّد (صلوات الله علیهم أجمعین) هستم.

بحارالأنوار، ج 52، ص 238

38. قُلُوبنا اَوعیَةٌ لِمَشیَّةِ اللهِ فَاذا شاءَ شِئنا.

دل­های ما ظرف اراده و مشیت خداست، پس هرگاه او چیزی را اراده کند، ما نیز همان چیز را اراده می­کنیم.

بحارالانوار،ج52،ص51

39. إِنَّ فَضْلَ الدُّعاءِ وَ التَّسْبيحِ بَعْدَ الْفَرائِضِ عَلَي الدُّعاءِ بِعَقيبِ النَّوافِلِ کَفَضْلِ الْفَرائِضِ عَلَي النَّوافِلِ.

فضيلت دعا و تسبيح بعد از نمازهاي واجب در مقايسه با دعا و تسبيح پس از نمازهاي مستحبي، مانند فضيلت واجبات بر مستحبّات است.

احتجاج، ج2، ص308، و وسائل الشیعه، ج6، ص490، ح8514

40. عافانَا اللهُ وَ إیّاکُم مِنَ الفِتَنِ وَ وَهَبَ لَنا ولَکُم روحَ الیَقینِ وَ اَجارَنا وَ إیّاکُم مِن سُوءِ المُنقَلِب.

خداوند متعال ما و شما را از فتنه­ها و آشوب­ها محفوظ بدارد و به شما روح یقین عطا فرماید و همگی را از بد عاقبتی حفظ نماید.

الغیبه، شیخ طوسی، ص285، و منتخب الانوار، ص117

 التماس دعای فرج

بال زدیم و به آسمان نرسیدیم
تا به افق های بیکران نرسیدیم
در خم یک کوچه جا زدیم دوباره
مثل همیشه به کاروان نرسیدیم
شیعه‌ی خوبی نبوده ایم برایش
ما به حضور اماممان نرسیدیم
هر شب از این جاده رفته ایم ولی حیف
تا به سحرهای جمکران نرسیدیم
کوچه به کوچه شمیم سیب بیارید
یا خبری از سوی حبیب بیارید
کار جنونم به تماشا کشیده است
یک دو نفس لاأقل شکیب بیارید
با غم تو قلب من کنار نیامد
بغض های جمعه ام به کار نیامد
چشم ها سپید شد به راه عبورش
از گذر جاده ها سوار نیامد
در نفس باغ بوی پیرهنش نیست
یوسف شب های انتظار نیامد
نیست تاب عشق علی در دل دنیا
وارث طوفان ذوالفقار نیامد
دل ز همه جز تو گسستم که بیایی
دل به سر زلف تو بستم که بیایی
هر چه دویدم به حضورت نرسیدم
بر سر راه تو نشستم که بیایی
یا کبوتران نامه بر نپریدند
یا عریضه ها به حضورت نرسیدند
عاشقی از دوری تو می رود از دست
از غم مهجوری تو می رود از دست
ندبه‌ی آدینه هم هوای تو دارد
شیون آئینه هم هوای تو دارد
بی تو زمین و زمان ثبات ندارد
بی تو جهان کشتی نجات ندارد
خیمه‌ی سبزت پناه اهل جهان است
شانه تو تکیه گاه کون و مکان است
چشم های تو چراغ راه دل ماست
هر نگاه تو پناه گاه دل ماست
می وزد از سمت جمکران خیالت
هر سحر جمعه آرزوی وصالت
چشمه زمزم شده ست چشم غریبم
هم نفس زمزمه‌ی اشک زلالت
کاش شوم میهمان خیمه‌ی سبزت
یا کریم آسمان خیمه‌ی سبزت
کوچه به کوچه شمیم سیب بیارید
یا خبری از سوی حبیب بیارید
هم نفسان کوچه پر از عطر بهار است
می دهد این مژده را نسیم، قرار است
یوسف گمگشته به کنعان برسد باز...

شاعر: یوسف رحیمی

التماس دعای فرج